fredag, november 17, 2006

Vred på ved

Du skall icke skjuta upp till morgondagen vad du kan göra idag...
Det fick jag bittert erfara i morse när jag skulle klyva helgens vedbehov. Torpets tidigare ägare har kapat upp en hel del ved (gamla äppelträd?) som ligger snustorrt i vedboden. När jag klyver årets nysågade ved, så är det en ren njutning, yxan suger fast i klamparna och saven stiger. De grövsta klabbarna faller i sär med ett sesam öppna dig. Men gammal ved är fullständigt stum, och yxhugget tvärnitar och fortplantar sig upp genom min handleder och axlar.
Jag tröstar mig med en het dusch, liniment och en ale, och skjuter upp gymbesöket till en annan dag.
Skriv upp vedkilar och slägga på önskelistan, vänner!

1 Comments:

Blogger Regn said...

"Ringer efter" *fnyys*, det är jag alldeles för stolt för..

18 november, 2006 21:00  

Skicka en kommentar

<< Home